Home > Preventie
Klein lettertype instellen Normaal lettertype instellen Groot lettertype instellen
 

Preventie

In de hedendaagse consumptiemaatschappij waar kopen op krediet en de aanschaf van luxeartikelen troef zijn, dient een bewustmakingsproces op gang te komen dat consumenten een realistisch beeld helpt vormen van de mogelijkheden alsook, en vooral, van de risico’s die deze huidige trend met zich meebrengt.
Hulpverleningsinstanties stellen vast dat mensen in financiële nood bijzonder kwetsbaar zijn en steeds vaker beroep doen op kredietopeningen om aan hun basisbehoeften te voldoen . Vaak zijn mensen weinig tot niet geïnformeerd over de hoge intresten van kredietopeningen en zijn ze zich weinig bewust van de risico’s die het aangaan van meerdere kredieten kunnen inhouden.
 
Deze kwetsbaarheid gaat vaak over vormen van onmacht tegenover allerlei verlokkingen van (misleidende) reclame tot zelfs agressieve 'verkoopspraatjes' die via telefoon, internet, e-mail... of face to face (in winkels maar ook  in treinstations, op straat, aan huis...) elkeen van ons (zullen) bereiken.
 
Bovendien blijkt dat degelijke financiële educatie voor veel jongeren ontbreekt. Op die manier worden de risico's op schuldoverlast groter wanneer zij op eigen benen komen te staan.
 
Aan de hand van preventieve acties wil het VCS meewerken aan dit bewustmakingsproces. Sinds 2008 is het VCS gestart met eigen projecten naar jongeren, en nadien ook naar het (secundair) onderwijs, toe. Daarnaast werkt het VCS aan tal van andere preventie-initiatieven in samenwerking met diverse partners. Via deze website werken we in het bijzonder ook mee aan de bekendmaking van diverse interessante initiatieven die (o.m.) het voorkomen van schuldoverlast als doel voorop stellen.