Home > Preventie > Dag Zonder Krediet
Klein lettertype instellen Normaal lettertype instellen Groot lettertype instellen
 

Dag Zonder Krediet

Jaarlijkse sensibiliseringsactie (elke laatste zaterdag van november): de Dag Zonder Krediet

Het platform ‘Dag Zonder Krediet’ is een groep van 30 organisaties in België die de handen in elkaar slaan om elk jaar op de laatste zaterdag van november actie te voeren tegen makkelijk krediet en andere zaken die mensen te snel in de problematiek van overmatige schuldenlast duwen. Met deze acties willen we iedereen sensibiliseren met betrekking tot bewust consumeren en beleidsmakers op hun verantwoordelijkheden wijzen.

Elk jaar zetten we een ander thema in de kijke. Dit jaar is dit Te Mooi Om Waar Te Zijn!’.

Hiermee willen we de aandacht vestigen op alles wat zogezegd ‘gratis’ is, maar wat vaak in werkelijkheid niet het geval is. Denk maar aan kredietkaarten, koppelverkoop, getrouwheidskaarten, winstbeloftes, 0% leningen, …

Het thema vertaalt de boodschap ‘niets is gratis’, in tegenstelling tot wat men vaak laat uitschijnen in reclame en marketingcampagnes en kadert binnen de ruimere boodschap tot verantwoord en bewust consumeren. De affiche voor 2015 ziet er als volgt uit:

Er werd ook een ludiek filmpje over dit thema gemaakt. Het brengt de mogelijke gevolgen in beeld van een 'zogezegde' gratis aanbieding...

Omdat sociale media het middel bij uitstek zijn om veel mensen te informeren over onze boodschap, hebben we sinds 2014 onze Facebookpagina vernieuwd en centraal gezet in onze campagne. Bedoeling is dat we niet alleen rond het einde van november maar het hele jaar door mensen informeren over interessante artikels, tips enz. verbonden met geld- en consumentenzaken. Ga naar https://www.facebook.com/dagzonderkrediet en "like us" om ons te volgen! Ook via Twitter kan je ondertussen de Dag Zonder Krediet volgen: Ga naar https://twitter.com/dzk2015 en "volg ons"!

Ook gaan we in 2015 een zgn. ‘Thunderclap’ organiseren. Via deze Thunderclap willen we zoveel mogelijk mensen engageren om ons bericht te delen via de eigen Facebookpagina of Twitteraccount en op die manier de boodschap mee wijd te verspreiden. Het werkt zo: iedereen die deelneemt aan de Thunderclap geeft de toestemming om op 28 november om 11h30 op zijn Facebookprofielpagina of Twitteraccount onze boodschap automatisch te laten verschijnen. Doordat dit bij alle deelnemers tegelijkertijd gebeurt, kan je een maximum aantal mensen bereiken. Dankzij 252 deelnemers was in 2014 ons 'sociaal bereik' groter dan 75.000 contacten! Klik hieronder om deel te nemen aan de Thunderclap van de Dag Zonder Krediet 2015:

We gaan ook de straten op, te Brussel en in tal van Vlaamse gemeentes en steden. Met ludieke acties zal men de voorbijgangers proberen te sensibiliseren over het thema "Te Mooi Om Waar Te Zijn!". Zodra precies bekend is waar en hoe, zal dit bekend gemaakt worden via de website www.dagzonderkrediet.be onder de rubriek "Acties".

Ook beleidsaanbevelingen zullen tijdens de week voorafgaand de Dag Zonder Krediet bekend gemaakt worden. Zij zullen ook allen kaderden binnen het thema vioor 2015 "Te Mooi Om Waar Te Zijn!". Zodra zij af zijn en gepubliceerd, kan je ze terugvinden op  de website www.dagzonderkrediet.be onder de rubriek "Beleid". Hier kan je ook de beleidsaanbevelingen van de vorige jaren terugvinden.